Mersin Gençlik Festivali’nde Cumhuriyet Coşkusu ve Eğlence Zirvede Mersin Gençlik Festivali’nde Cumhuriyet Coşkusu ve Eğlence Zirvede

10 yıllık bir uzaklaşmadan sonra sahnelere dönen Yerli’nin son eseri “İleride büyüdüğümde-öldüğümde” büyük beğeni kazandı.

Önceki akşam Amsterdam’da başlayan turne, mart sonuna kadar 25 şehirde devam edecek.

Kabare performanslarının yanı sıra, Nilgün Yerli aynı zamanda başarılı bir yazar olarak, çeşitli kitaplar yazdı ve köşe yazarlığı yaptı.

(Haberin Hollandacasını en altta bulacaksınız)
(Nederlandse versie van het bericht is onderaan)

Afbeelding met tekst, Menselijk gezicht, person, kleding Automatisch gegenereerde beschrijvingYazdı:

Uzun bir sessizliğin ardından, Türk asıllı Hollandalı kabare sanatçısı Nilgün Yerli, adeta küllerinden doğarak sahnelere geri dönüyor. Sanatçının büyük bir özveriyle hazırladığı yeni programı “Later als ik Groot-dood ben” (İleride büyüyünce-ölünce), 25 farklı şehirde izleyicilerle buluşacak. Bu heyecan verici turnenin ilk gösterisi, önceki akşam, Amsterdam’daki prestijli Kleine Komedie salonunda gerçekleşti.

Afbeelding met voertuig, Landvoertuig, auto, buitenshuis Automatisch gegenereerde beschrijving
Ünlülerin ve yüksek görevlilerin davetli olduğu program nedeniyle, tiyatro binası etrafında trafik sıkışıklığı yaşandı.

Afbeelding met tekst, Menselijk gezicht, bril, collage Automatisch gegenereerde beschrijving

Daha önce de kendisinden sitayişle söz edilen Nilgün Yerli, Türk asıllı Hollandalı bir kabare sanatçısı, yazar ve köşe yazarıdır. 11 Kasım 1969’da Türkiye’nin Kırşehir şehrinde doğdu. On yaşındayken ailesiyle birlikte Hollanda’ya taşındı. Bu göç ve entegrasyon süreci, ilerideki çalışmalarında ve ele aldığı konularda büyük bir etkiye sahip oldu.

Yerli, kariyerine 1990’lı yıllarda kabare sanatçısı olarak başladı. Kabare gösterilerinde sıkça entegrasyon, kimlik ve kültürel farklılıklar gibi konuları ele alır ve toplumsal sorunları mizah ve kişisel deneyimleri aracılığıyla sorgular. Keskin gözlemleri ve ciddi konuları mizahi bir dille ele almasıyla tanınır.

Yerli’nin çalışmaları ona sadık bir hayran kitlesi kazandırmış ve Hollanda’da entegrasyon ve çokkültürlülük konusundaki tartışmalarda önemli bir ses haline gelmiştir. Türk-Hollandalı kimliği ona çalışmalarında özel bir derinlik ve güncellik katıyor.

Kişisel hayatında çeşitli zorluklar ve çelişkilerle karşılaşmış olan Yerli, bu deneyimlerini güçlü bir sanat ve edebiyata dönüştürmüş. Mesleğine olan bağlılığı ve tutkusu, onu Hollanda kültürel sahnesinde ilham verici bir figür haline getirmiştir.

Nilgün Yerli, yıllardır özlenen sahne enerjisini ve derin gözlemlerini yeniden izleyicilerine sunmaya başladı. Sanatçının yeni programı, isminden de anlaşılacağı üzere, büyümek ve ölüm temalarını iç içe işleyerek, hayatın en temel ve dokunaklı gerçekliklerini mizahi bir dille ele alıyor. Yerli’nin keskin zekası ve mizah anlayışı, seyirciyi düşündüren ve duygulandıran bir yolculuğa çıkaracak.

“Later als ik Groot-dood ben” programı, Nilgün Yerli’nin yıllar süren tecrübesi ve sanatındaki ustalığını gözler önüne seriyor. Hem güldüren hem de düşündüren bu gösteri, sanatçının kendine özgü tarzını yansıtarak izleyicilere unutulmaz anlar yaşatacak. Her bir performansında toplumsal konuları, kişisel deneyimleri ve evrensel temaları harmanlayarak sunan Yerli, yine izleyicinin gönlünde taht kurmaya aday.

Afbeelding met person, persoon, panorama, nacht Automatisch gegenereerde beschrijving
Fotoğraflar: Govert de Roos

Yeni solo gösterisi oyunda Nilgün Yerli, kendi mottosu olan “korkusuzca uç ve hayallerini gerçekleştir” sözünü derinlemesine inceliyor. Çoğu hayalimizi şimdi kovalamıyoruz, onları sözde bir “sonra” için saklıyoruz. Ve bu “sonra” çocukluktan itibaren içimize işleniyor. Kaç kez “büyüyünce anlarsın” cümlesini duymuşuzdur. Ancak o uzak “sonra” bir gün sona erer. Ve biz o “sonra”yı düşlemeye devam ederken, sonu düşünmek istemeyiz. Zira elleriniz şimdiki “sonra”larla doludur. Peki, gerçekten ne önemlidir? Ne değildir? Absürdü nasıl daha normal hale getiririz? Yoksa hayatı maceralı kılmak için absürdlüğü artırmalı mıyız?
Nilgün Yerli, “Later als ik Groot-dood ben” adlı gösterisinde tüm bunları ve daha fazlasını araştırıyor. Bunu tam güçle, kalpten ve ruhla, her zaman şaşkınlıkla ve elbette kahkaha arayışıyla yapıyor. Zira “Later als ik Groot-dood ben” hakkında konuştuğunuzda, bu sözleri ancak gülerek söyleyebilirsiniz.

Hayatımızda çok fazla “sonra” vardır. Bu, çocuklukta başlar: “Bunu sonra anlarsın.” Ya da: “Büyüdüğünde farklı düşüneceksin.” Ancak tüm bu “sonra”lar da sona erer, ama o sonu düşünmemelisiniz. Çünkü elleriniz şimdiki “sonra”larla doludur. Peki, ne önemlidir ve ne değildir? Absürdü nasıl daha az absürd yaparsınız? Yoksa hayatı maceralı kılmak için absürdü daha da mı artırmalısınız?
Nilgün Yerli, bunu tam güçle, kalpten ve ruhla, her zaman şaşkınlıkla ve kahkaha arayışıyla araştırıyor. Zira “Later als ik Groot-dood ben” hakkında konuştuğunuzda, bu sözleri ancak gülerek söyleyebilirsiniz.

Türkiye doğumlu Nilgün Yerli, on yaşında Hollanda’ya taşındı. Önce Friesland’da Heerenveen’de, ardından Amsterdam’da yaşadı. Daha sonra İstanbul, New York ve Londra’da yaşadı, ancak hiçbir yerde kendini Hollanda’nın başkenti kadar evinde hissetmedi. Şu anda Hollandalı yazar, program yapımcısı ve kabare sanatçısı Nilgün Yerli, Amsterdam’a geri döndü, tekrar tiyatroda ve en önemlisi kendisiyle buluştu.

Hepimizin geleceğe dair hayalleri ve dilekleri vardır. Peki, ya “sonra” birdenbire sona ererse? Nilgün Yerli, yeni solo gösterisinde bunu araştırıyor.

Peki, bu “sonra”ya olan ilgi nereden geliyor? ‘Çocukken sıkça duyarız: “Büyüyünce anlarsın.”
Bu, umut verici bir şeydir: Şimdi sahip olmadığın şeyleri gelecekte elde edebileceğini düşünmek. Ama bir gün aniden o “sonra” gelir ve bazen çok geç olur. Tıpkı sona eren evliliğim gibi. Yirmi yıl evli kaldık, yapmak istediğimiz birçok şeyden bahsettik ama birdenbire yapamaz olduk. Ve “sonra” toplumsal açıdan da önemli bir rol oynar. Örneğin, şimdi oy verirsiniz, daha sonra daha iyi olacağını umarak.’

Afbeelding met kleding, persoon, Talentenjacht, entertainment Automatisch gegenereerde beschrijving
Foto’s: Govert de Roos

“HAYATIMI BİR TATİL GİBİ YAŞIYORUM. BÖYLECE HER GÜNÜ KIYMETLİ KILIYORSUN”

Soruları şöyle cevaplıyor Nilgün Yerli:

-Toplumsal temalar da gösteride yer alıyor mu?
– “Evet, her zamankinden daha fazla. On yıllık bir aradan sonra Hollanda tiyatrosuna döndüğümde, bunu aşk ve flört hakkında bir gösteri olan Tinderella ile yaptım. Kariyerime kültürel farklılıklar ve önyargılar üzerine gösterilerle başladım, ama şimdi milliyeti olmayan insanlar hakkında konuşmak istedim. Bunun insanları hayal kırıklığına uğrattığını fark ettim – seyirciler kültür ve toplum hakkında benim sesime ihtiyaç duyuyor. Eskiden insanlar beni sadece “Türk kadın” olarak gördüklerinde bunu hakaret olarak algılardım. Şimdi biliyorum ki: Bu konuları çok iyi ifade edebiliyorum. Hem Türk hem de Hollandalı olmanın, dünya vatandaşı olmanın, mevcut siyasi iklimde göçmen olmanın nasıl bir şey olduğunu anlatabiliyorum. Bu yüzden bunu yapıyorum.”

-On yıl sonra geri dönmek nasıl bir his?
-“Harika. Ayrılmak değerdi; bunu oğlum için, annelik sevgisiyle yaptım. Ama kendimi kaybettim. Artık bir evliliğim, evim, kariyerim yoktu – ve en sonunda kendim de yoktum. Tiyatro, büyük aşkım, kendimi yeniden bulmama yardımcı oldu.”

-Senin “sonran” nasıl görünüyor?
-“On dört yaşında ebeveynlerimi kaybettim. Her şeyin bir anda sona erebileceği gerçeğiyle erken yaşta yüzleştim. O zamandan beri ertelemeden yaşıyorum. Söylemek veya yapmak istediğim bir şey varsa, hemen yaparım. Bu, çok hafif bir yaşam biçimi. Şu anda 75 yaşında ölmeyi düşünüyorum. Bu şekilde bakıldığında, her gün kıymetlidir. Bunu bir tatille karşılaştırın. Bir tatil güzeldir çünkü bir sonu vardır; o zaman her günü kıymetli kılarsınız. Hayatımı bir tatil gibi yaşıyorum. Sanki her gün son günmüş gibi.”

Sanat dünyasında geçirdiği yıllar boyunca pek çok başarıya imza atan Nilgün Yerli, bu yeni programıyla da hayranlarının beklentilerini fazlasıyla karşılayacak gibi görünüyor. Onun sahneye dönüşü, sadece bir kabare gösterisi değil, aynı zamanda sanata, mizaha ve yaşama dair derin bir kutlama olacak. Yerli’nin performansını izlemek, hayatın karmaşıklığını ve güzelliklerini yeniden keşfetmek anlamına gelecek.

Önceki akşam Amsterdam Kleine Komedie salonunda gerçekleşmiş olan ilk gösteri, turnenin sadece başlangıcı.
Nilgün Yerli, büyüleyici anlatımı ve sahne enerjisiyle, turne boyunca pek çok şehirde izleyicilerine ilham vermeye devam edecek.
Sanatçının dönüşü, Hollanda kültürel sahnesine taze bir soluk getirirken, izleyicilerine de unutulmaz anılar bırakacak.

Nilgün Yerli’nin bu etkileyici geri dönüşünü kaçırmamak için, “Later als ik Groot-dood ben)” programının gösterim takvimini takip edin ve bu eşsiz deneyimin bir parçası olun. Sanatın ve mizahın bu güçlü birleşimini kaçırmayın!
Program aşağıdaki afişte görülüyor.

Afbeelding met tekst, menu, schermopname, Lettertype Automatisch gegenereerde beschrijving
Nilgün Yerli’nin “LATER ALS IK GROOT BEN” (İLERİDE BÜYÜDÜĞÜM ZAMAN) olarak adlandırılan tiyatro oyununun afişinde, “LATER ALS IK GROOT BEN”deki, GR ve T harflerinin üzerine eklenen D harfleriyle, hem “GROOT” (BÜYÜK) hem de “DOOD” (ÖLÜ) olarak okunabiliyor. Bu yaratıcı tasarım, dil oyunları ve görsel kelime oyunları kullanılarak, hem “İleride büyüdüğüm zaman” hem de “İleride öldüğüm zaman” anlamlarına gelen bir ifadeyi aynı anda iletmek için yapılmış.
Afişteki bu yaratıcı kelime oyunu ve tasarım, dilin esnekliğini ve sanatsal anlatımın gücünü vurguluyor. “GROOT” (büyük) ve “DOOD” (ölü) kelimelerinin birleşimi, insanın yaşam döngüsünü ve hem büyümenin hem de ölümün kaçınılmazlığını aynı anda ifade edebilen derin ve düşündürücü bir mesaj veriyor.
Bu çerçevede, benim yazdığım, “İleride büyüdüğüm ve öldüğüm zaman” ifadesi, afişin vermek istediği anlamı ve mesajı oldukça iyi yansıtan bir çeviri oldu. Bu yaratıcı dil ve tasarım oyununu göz önünde bulundurarak, afişin verdiği mesajın ve Nilgün Yerli’nin sanatsal anlatımının çok başarılı olduğunu söylemek doğru olacaktır. Bu nedenle, bu çeviriyi ve yorumu yeniden değerlendirdiğimde, afişin tasarımının verdiği derin ve çok katmanlı mesajı iyi yansıttığını görüyorum. Bu çeviri ve yorum, afişin amacına uygun ve etkileyici bir ifade olarak kabul edilebilir.

…Ve Nilgün Yerli sözlerini şöyle tamamlıyor: “Dünya benim vatanım sloganıyla, artık farklarımızı değil, paylaştığımız sevgi ihtiyacını, hayalini, arzusunu ve yalnızlığı yansıtan bir oyunla döndüm Hollanda’ya: Tinderella.

Afbeelding met tekst, schermopname, grafische vormgeving, poster Automatisch gegenereerde beschrijving
Fakat anladım ki, benim seyirci kitlem; kültürel farklarımızdaki buluşmanın parodilerini daha çok takdir edip kendileriyle daha çok uzlaşıyorlar.
Dolayısıyla : “İlerde ben büyüyünce / ölünce” adlı yeni oyunumda, yine toplumsal farkları ama hepimizin paylaştığı kaçınılmaz noktaların aynasınıda görmelerini diledim.”

NİLGÜN YERLİ’NİN GEÇMİŞİ

Erken Yaşam ve Göç

Nilgün Yerli, 11 Kasım 1969’da Türkiye’nin Kırşehir şehrinde doğdu. Ailesiyle birlikte 1979 yılında, henüz 10 yaşındayken Hollanda’ya göç etti. Bu göç, onun hayatında ve sanatında büyük bir etkiye sahip oldu. Yeni bir kültüre uyum sağlama süreci, ileride sahne performanslarında ve yazılarında sıkça işleyeceği entegrasyon ve kimlik temalarını besledi.

Eğitim ve Kariyer Başlangıcı

Hollanda’da büyüyen Yerli, eğitimine burada devam etti. Genç yaşlarda sanat ve tiyatroya ilgi duymaya başladı. Kabare kariyerine 1990’lı yıllarda adım attı ve hızla tanınan bir isim haline geldi. Kabare sanatında kendine has tarzıyla dikkat çekti; mizahi anlatımı, toplumsal gözlemleri ve kişisel deneyimleri harmanlayarak sahneye taşıdı.

Kabare ve Sanat

Yerli’nin kabare gösterileri, kültürel farklılıklar, entegrasyon, kimlik arayışı ve toplumsal sorunlar gibi konuları işler. Sahnedeki enerjisi ve anlatım gücü, izleyicileri derinden etkiler. Gösterilerinde sıkça mizahı kullanarak, ciddi ve bazen zorlayıcı konuları hafifletir ve izleyiciye düşündürücü olduğu kadar eğlenceli anlar sunar.

Yazarlık ve Köşe Yazarlığı

Kabare performanslarının yanı sıra, Nilgün Yerli aynı zamanda başarılı bir yazardır. Çeşitli kitaplar yazmış ve köşe yazarlığı yapmıştır. Yazıları, genellikle kişisel deneyimleri ve gözlemlerini içeren, samimi ve düşündürücü metinlerdir. NRC Handelsblad ve De Volkskrant gibi önde gelen gazetelerde köşe yazarlığı yapmış, bu yazılarında toplumun çeşitli kesimlerine dair keskin gözlemlerini paylaşmıştır.

Kitapları ve Yayınları

Nilgün Yerli, birçok kitap kaleme almıştır. Kitaplarında, göç deneyimi, iki kültür arasında kalma, aile ve kişisel gelişim gibi temaları işler. Eserlerinde, okuyucuyu kendi yaşam yolculuğuna davet eder ve samimi bir dille anlatır. Yazılarında toplumsal eleştiriyi mizahla harmanlamayı başararak geniş bir okuyucu kitlesine ulaşır.

Ödüller ve Başarılar

Yerli, kariyeri boyunca çeşitli ödüller ve takdirler kazanmıştır. Hem sahne performansları hem de yazıları, eleştirmenler tarafından övgüyle karşılanmıştır. Onun çalışmaları, sadece eğlendirmekle kalmaz, aynı zamanda toplumsal farkındalığı artırmayı amaçlar. Bu yönüyle, Hollanda’nın kültürel hayatında önemli bir yere sahiptir.

Kişisel Yaşam ve Güncel Dönüş

Nilgün Yerli’nin kişisel yaşamı, sanatının önemli bir parçasıdır. Kendi yaşam deneyimlerini sahneye ve yazılarına taşıyarak, izleyicilerine ve okuyucularına samimi ve içten bir şekilde seslenir. Uzun bir sessizlik döneminin ardından, 2024 yılında “Later als ik (Groot-dood)” isimli yeni programıyla sahnelere geri döndü. Bu programla, hem geçmişine hem de geleceğine dair derinlikli bir anlatı sunar.

Yeni Turne: Later als ik Groot-dood ben. ( İleride büyüdüğümde-öldüğümde)

Nilgün Yerli’nin yeni programı, “Later als ik (Groot-dood)”, onun sahneye muhteşem dönüşünü simgeliyor. Program, büyümek ve ölüm temalarını işlerken, hayatın kırılganlığını ve güzelliklerini mizahi bir dille ele alıyor. 25 farklı mekanda sahne alacak olan Yerli, ilk gösterisini 4 Kasım 2024’te Amsterdam’daki Kleine Komedie salonunda gerçekleştirecek. Bu turne, Nilgün Yerli’nin sanatındaki ustalığı ve sahne enerjisini yeniden izleyicileriyle buluşturacak.

Nilgün Yerli için, son olarak şunları söyleyebilirim:
Türk kökenli bir Hollandalı olarak, göçmen deneyimlerini ve kültürel farklılıkları sanatının merkezine almış bir sanatçıdır. Kabare sahnelerinde ve yazılarında, izleyicilerine ve okuyucularına hayatın karmaşıklıklarını mizahi bir dille anlatır. Onun sanatı, toplumsal eleştiri ve kişisel anlatının mükemmel bir birleşimidir. Bu nedenle, Nilgün Yerli, sadece bir sanatçı değil, aynı zamanda toplumun aynasıdır.

Editör: Ahmet Biracı